1782 – From the Graveyard
Společné pálení čarodějnic spojené s posezením u ohňů si letos v noci ze 30. dubna na 1. května vzhledem k pandemické situaci asi moc neužijeme, tak co alespoň trochu „čarodějnické“ muziky. Na svém novém albu From the Graveyard ji nabízí skupina 1782 založená na italské Sardinii. Už její název odkazuje na rok, kdy byla ve Švýcarsku popravena stětím Anna Göldi, jež je považována za poslední evropskou popravenou čarodějnici. Trio, které se k okultnímu tématu přihlásilo před dvěma lety už svým prvním singlem She Was a Witch, vzniklo podle svých slov na počest všech zavražděných čarodějnic fanatiky mnoha generací. A hold okultním silám pokračuje i na nové desce otevřené temným Intrem se zlověstnými zvony.
Nahrávka nabízí to, co očekáváme od doom metalu, tedy pomalejší rytmy a hutné riffy podladěných kytar. Rozhodně nelze očekávat nic nového. Skladba Bloodline i další jsou jako od starých dobrých Black Sabbath, tenhle žánr je prostě pro konzervativnější posluchače. Muzika je to v podání 1782 trochu jednotvárná a založená, jako třeba v Priestess of Death, na opakovaném riffu. Škoda, že kapela svůj projev častěji neoživí, jako například baskytarovou mezihrou a majestátními varhanami v osmiminutovém opusu Black Void nebo snahou o bohatší vokály v závěrečném In Requiem.
Od svého eponymního debutu z roku 2019 však 1782 udělali kvalitativní krok vpřed, tak si je můžeme dopřát o letošních čarodějnicích. Když si po poslechu jejich hypnotické muziky pustíme Vávrův film Kladivo na čarodějnice, budeme mít Valpuržinu noc jako vyšitou.
1782
From the Graveyard
HEAVY PSYCH SOUNDS 42:56 DOOM METAL, OKULTNÍ ROCK
ROMAN JIREŠ (ČTK)