Interpret: Argema

Album: Andělé

Vydavatelství: vlastní náklad

Žánr: POP ROCK

Stopáž: 39:48

Autor recenze: ZDENĚK HEJDUK

Před třemi lety, když vyšla poslední deska kapely Argema pojmenovaná jen tehdejším letopočtem, jsem jí vyčítal příklon k soundu současných chlapeckých kapel. Ne že by aktuálním albem, které si vydala poslední listopadový den coby dárek k šedesátinám svého zakladatele bubeníka Pepy Pavky, udělala moravská parta nějaký zásadní úkrok někam jinam. Přece jenom se ale několika písničkami vrátila k tomu, čím se prosadila ve svých nejlepších letech. K chytlavým melodiím nezadržitelně směřujícím ke zpěvnému refrénu.

Takovou je třeba svižná Člověče, nezlob se s kytarovou sólovou mezihrou nebo S větrem v zádech, rovněž ozdobená kytarovým sólem a klávesovými plochami, které na desku nahrál kytarista a zvukový mistr alba Ivoš Ledabyl. K těm dvěma písničkám se hodí i jejich texty neřešící žádné závažné otázky: dětské hry s kostkou a paralelou do dospělosti, i když s koltem v ruce či optimistické pádění a užívání životem.

Hůř to dopadne, když Argema začne řešit společenské problémy. To bohužel odnesl jediný text jubilujícího kapelníka Pavky Jeden tým, v němž posílá kluky na vojnu (neusilovali právě především muzikanti v minulosti o modrou knížku?) a holkám by v rámci zachování jejich cti sebral mobil a vozil je traktorem. Tahle písnička navíc textově mezi ostatní na desce vůbec nezapadá, přitom hudebně je to docela svižný rokenrol a její refrén si určitě bude zpívat celý sál. Naopak třeba album otevírající Ona se zábavně a lehce eroticky noří někam mezi krizi čtyřicátnic a hodné kluky, kterých si její hrdinky, namejkapované dámy, nevšímají.

Pokud se album dostane do rukou hudebnímu dramaturgovi nějakého rádia, nejspíš sáhne po titulní skladbě Andělé s akustickou kytarou a vánoční náladou, k níž muzikanti natočili působivý černobílý klip. Škoda jen občasného vybočení jinak výborného zpěváka Jaromíra Hnilici do falzetu, kteroužto manýru použije na desce vícekrát, třeba ve vtipné milostné paralele k funkcím mobilního telefonu Když se ti zdá nebo nejvíc v reggae načichlé Éroplán

Spolu s různými výběry vydala Argema nějakých dvacet sedm desek a i z téhle poslední mají některé skladby šanci stát se součástí běžného repertoáru, s nímž skupina neúnavně objíždí kulturáky a sokolovny i v těch nezapadlejších místech.

Sponzorováno