Filmové písničky – Kdyby tisíc klarinetů, Starci na chmelu
Interpret: Různí
Album: Filmové písničky – Kdyby tisíc klarinetů, Starci na chmelu
Vydavatelství: Supraphon
Žánr: POP, SWING, ŠANSON
Stopáž: 63:00
Autor recenze: ZDENĚK HEJDUK
Pamětníci vědí a není nutné pro ně dodávat. Mladší orientující se a zajímající se jistě viděli oba filmy, které byly natočeny ve svobodnějších šedesátých letech (přesně v roce 1964) a znamenaly mimo jiné i výtah ke slávě především pro Karla Gotta, Waldemara Matušku, Evu Pilarovou a další interprety. Vždyť právě ve filmu, kde se zbraně promění v hudební nástroje, zazněl jeden z největších Matuškových hitů Tereza, Gott si s Pilarovou střihli asi nejznámější duet tuzemské pop music Dotýkat se hvězd, autoři všech písniček Jiří Suchý a Jiří Šlitr si zazpívali Babettu. Kromě těchto notoricky známých hudebních fláků, jež se nám třeba i s Kapitáne, kam s tou lodí Pavlíny Filipovské snažily posléze znechutit televizní estrády v různých obskurních podáních, jsou na albu i méně známé lahůdky. Například Satchmo v nádherném podání trumpetisty Jiřího Jelínka nebo šanson Choď po špičkách interpretovaný později expertkou na tento žánr Hanou Hegerovou.
V bonusech, které editor Alan Piskač inzeruje jako dosud nevydané nahrávky, jsou známý a hravý Motýl v podání Jany Malknechtové a výjimečně Jiřího Šlitra, úsměvná Ať dnešní pořad televizní se vydaří zpívaná Hanou Hegerovou a především vtipná Kdo na slepičku volá pipi, již si pěvecky užila autorská dvojice S+Š i s filmovými ruchy v pozadí nahrávky, dodávající jí další zábavný rozměr. A pokud by nějaká současná skáčková kapela hledala námět pro cover z tuzemské hudební historie, vřele doporučuji Spím Karla Gotta s už tehdy štěkajícími dechy. To Bára Basiková skladbu Bossa nova ze snímku Starci na chmelu zařadila na své album 60TÁ už v roce 1994.
Dodnes žijí i ostatní písničky z romanticky rebelujícího generačního filmu. Karel Gott našel další hity Život je bílý dům a Kdyby sis oči vyplakala, Josef Zíma ve třech skladbách interpretovaných společně s Karlem Štědrým připomíná, že než se stal nekorunovaným králem české dechovky z Vlachovky, zpíval pop i swing. A Milenci v texaskách jsou zase živoucím pěveckým důkazem, proč dnešní osmdesátníci dosud tvrdošíjně takhle říkají džínám všech značek. Písničky z obou filmů dodnes znějí éterem, příběhy se sem tam objeví na televizní obrazovce, hrají se stále na divadelních prknech. Ale takhle pospolu a kompletně hudba, která je jejich více než rovnocennou složkou, vychází úplně poprvé. Aby udělala radost nejen pamětníkům.