Jablkoň – Vykolejená
Žánrově nezařaditelná kapela Jablkoň přichází již s osmnáctým albem. V graficky (až na kresbu uvnitř) čistém obalu připomínajícím bavlněné ubrusy našich babiček i ty pozdější, socialisticky vikslajvantové, nabízí třináct písniček. O jejich interpretaci se dělí lídr kapely a autor většiny skladeb Michal Němec se zpěvačkou Marií Puttnerovou mající na kontě tři texty. Ve většině písní zpívají oba, přičemž vynikne kontrast jejich vokálů, Němcův drsný a hluboký s jasným, křehkým a vysokým ženským. Hned v úvodní skladbě Rybník Svět jejich hlasy ještě podtrhne bručící fagot, a když oba v závěru zazpívají mnohovýznamové „… bude se odpouštět“, nastane hned v úvodu desky jeden z jejích vrcholů. Rozdíl obou hlasů v následující písni Rouno kamenné podtrhnou ještě nástroje, ten Němcův doprovázejí bicí a trombón, Puttnerovou naopak triangl a kytary. Šanson v rytmu tanga Muž na kraji noci si Puttnerová otextovala a zazpívala sama, naopak poeticky milostná Ladíme je čistokrevný duet. Nejhlubší hlas předvádí Němec v Obědvám s tebou s harmoniem a bicími jako od dávného tambora, v popfolkové Když v noci sněží zaznějí hammondky. Stylovou pestrost doplňuje folková Sedím v první řadě, blues Mluvíš nebo rokenrol Staroměstské náměstí, nástrojovou zajímavostí alba je trombón povýšený na sólový nástroj. Písničky z téhle desky si nebude zpívat sborově celý sál, ale množství nápaditých melodií a textových obratů donutí posluchače album opět vložit do přehrávače a pustit si ho znovu. A znovu…
Zdeněk Hejduk