Katy Perry – Smile
Katy Perry
Smile
Universal Music 49:42
POP
ROMAN JIREŠ (ČTK)
Kam se sakra poděla ta frajerka, která za svou jedenáctiletou kariéru prodala více než 40 milionů alb, s devíti písněmi dobyla americkou hitparádu a její skladby Hot N Cold nebo Roar lze považovat za ukázku toho nejkvalitnějšího ženského popu?! Od nové desky Katy Perry, jejíž vydání je spojené s narozením dcery Daisy Dove Bloom, kterou má s hercem Orlandem Bloomem, bychom čekali něco lehce útočícího na city, plného něhy a klidně i trochu toho sentimentu.
Sama Perry údajně popsala album jako její „putování za světlem, s příběhy o odolnosti, naději a lásce“, ale nějak se jí a jejím spolupracovníkům cestou vytratil člověk. Třeba What Makes a Woman, píseň podle slov Perry věnovaná její tehdy nenarozené dceři, začíná ještě snesitelným akustickým úvodem, ale vše záhy pokazí nástup tupé rytmiky. Abychom ze všeho nevinili jenom jinak sympatickou zpěvačku, na desce s ní spolupracovali Ian Kirkpatrick, Max Martin a Ryan Tedder. Nijak se nevyznamenali.
Od úvodní skladby Never Really Over je to zaměnitelný a chladný pop, jejž tentokrát nedoprovodila ani nápaditá videa. Varovná byla už bezradnost prvního singlu Daisies, který si majitelé fanouškovské edice užijí ještě dvakrát. Jednou v trochu zbytečné akustické verzi a pak jako nesmyslný elektronický Oliver Heldens remix, při jehož poslechu se chce po vzoru semaforského výstupu Jiřího Šlitra a Jiřího Suchého zvolat: Jděte se svými remixy do pr…
Abych nebyl jenom negativní. Na Smile alespoň potěší akustické kytary v Harleys in Hawaii, náznak invence je i v Not the End of the World. Ale to je zoufale málo. Podle obalu to vypadá, že posluchače čeká velká zábava, jenže je to asi tak překvapivé a originální jako rozplácnutý dort na obličeji klauna. Další z kategorie zbytečných desek.
KATY PERRY
Smile
CAPITOL 36:36
POP
ROMAN „NEWS“ ZAHRÁDKA
Šestá studiová deska americké popové zpěvačky je o ohledání světla na konci tunelu. Není divu. Katy Perry bojovala s hlubokými depresemi, měla dokonce sebevražedné úmysly poté, co byla obviněna modelem Joshem Klossem ze sexuálního obtěžování, a procházela komplikovaným vztahem s hollywoodskou hvězdou Orlandem Bloomem. Nakonec ale mohla prostřednictvím singlu Never Worn White oznámit, že s ním očekává dítě, a dva dny před vydáním alba Smile mu porodila dceru Daisy Dove. Definovala tedy písně na nové desce jako cestu ke světlu, jež je lemována příběhy o naději, odolnosti a lásce.
Jednoduše proto, že skladby vznikaly v době, kdy byla sama v krizi, ale nepřestávala věřit ve svůj sen. Ten korunovala nejen obnovením partnerského vztahu s Bloomem, ale i dvanácti písněmi ve standardní verzi nebo šestnácti ve fanouškovské edici aktuálního alba. Katy Perry ho roztočila s Ryanem Tedderem, Maxem Martinem a Ianem Kirkpatrickem, nejvíce skladeb však nahrála se spolupracovníkem One Direction a Maroon 5 Johnem Ryanem.
Nahrávka však postrádá chytlavé melodie, nemá jiskru a působí jako sklenice naplněná až po okraj vyčpělým obsahem. Jde spíše o jakési kolovrátkové déjà vu než o hledání nových hudebních směrů. Škoda, že se Katy Perry nenechala políbit také múzou znovunalezené radosti ze života. Možná by to fanoušky oslovilo daleko víc než její sladkobolná klišé.