Marilyn Manson – We Are Chaos
MARILYN MANSON
We Are Chaos
LOMA VISTA 42:27
GLAM ROCK, GOTHIC ROCK, NEW WAVE
ROMAN „NEWS“ ZAHRÁDKA
Provokatér, antikrist, nebo rockový exhibicionista? Na to se snaží už pojedenácté odpovědět americký zpěvák Marilyn Manson prostřednictvím studiového alba, které mělo zároveň pozvednout laťku předchozí s rozpaky přijímané desky Heaven Upside Down (2017). Manson na ní připomínal všechno možné, jen ne fenomén, o němž v devadesátých letech věděli všichni, kteří se zajímali o rockovou hudbu. Byl najednou vyčpělý jako zvětralé pivo a v momentech, kdy chtěl šokovat, působil až příliš lacině. O to překvapivější je jeho letošní návrat.
Podstatnou měrou se na něm podílel producent Shooter Jennings. Tedy muž z úplně jiného ranku, jenž je znám především z oblasti country, ať už jako interpret, skladatel nebo producent (Johnny Cash, Willie Nelson, Kris Kristofferson a mnozí další). Naordinoval Mansonovi naprosto odlišný způsob skládání s důrazem na melodii, čímž se mu podařilo z bezradného zpěváka vydolovat zdánlivě nemožné. Ubylo hrubosti, přibylo citu, přestože se z textů dál line temný stín Mansonovy duše.
Úvodní Red Black and Blue klame přitom říznou industriálností a zdá se, že vše zůstává při starém. Ale hned s další We Are Chaos nebo Don’t Chase the Dead je to úplně jiná liga, plná nápadů, zpěvných refrénů a glamrockové atmosféry sedmdesátých let. Nikde ani památky po chlapíkovi, který druhým naháněl strach. Stylově vybočil a vyplatilo se mu to. Použitím klavíru či akustických kytar překvapil jistě nejen sebe, ale i mnohé fanoušky a kritiky, kteří nad ním dávno zlomili hůl. Díky tomu zabodoval i komerčně a novinka We Are Chaos mohla konečně vystoupit ze stínu jeho rozkolísané kariéry.