Neil Young – Homegrown
NEIL YOUNG
Homegrown
WARNER MUSIC 35:08
COUNTRY ROCK, FOLK ROCK
ROMAN „NEWS“ ZAHRÁDKA
Dlouhých pětačtyřicet let trvalo, než si mohli fanoušci kanadského písničkáře oddechnout a zařadit tohle album do své sbírky. Neil Young jej totiž natočil mezi červnem 1974 a lednem 1975, tedy v období, které pro něj bylo hodně turbulentní, neboť procházel velmi složitým vztahem s herečkou Carrie Snodgress. Původně ho zamýšlel vydat jako nástupce desky Harvest (1972), ale city a emoce byly nakonec silnější než zpěvákovo předsevzetí a nahrávku uložil na celá desetiletí hluboko do svého archivu.
„Nedokázal jsem ji poslouchat. Je to odvrácená stránka jednoho románku. Rána. Bolest. Chtěl jsem se posunout, a tyhle písničky jsem proto schoval do zadních komnat své mysli. Byly příliš osobní a děsily mě,“ uvedl Young k obsahu alba Homegrown. Mezitím však staré rány zahojil čas a on změnil názor. „Ve skutečnosti jsou ty písničky krásné a měl jsem se o ně podělit. To je i důvod, proč jsem je natočil. Život prostě někdy bolí,“ svěřil se hudebník.
Světlo světa tak mohlo spatřit dvanáct písní, jež budou znít podle Younga skvěle hlavně na vinylu, protože byly originální pásky postaru analogově zmasterovány Johnem Hanlonem. Desku otevírá lehce zadumaná Separate Ways, kterou vzápětí vystřídá countryová Try s oceňovanou hostující americkou zpěvačkou Emmylou Harris. Young nezní nijak rozervaně, jen smířlivě a křehce vypráví svůj příběh. Z konceptu alba však vybočují dvouminutový písňový úryvek Mexico a s ním i mluvené slovo ve vcelku zbytečném kousku Florida. Naštěstí je vyvažují rockově řezané blues We Don’t Smoke It No More, nostalgická White Line nebo závěrečná Star of Bethlehem, opět s hostující Emmylou Harris, která patří k tomu lepšímu na desce.
Ne. Čtyřicáté studiové album Neila Younga nebude kasovní trhák. Ostatně, deska nebyla s tímto záměrem natočena. Je to jen chybějící střípek ze životní mozaiky svérázného písničkáře, jenž bojuje proti šíření lživých zpráv na Facebooku, pranýřuje hudební průmysl za to, že prodává nekvalitní, silně komprimovanou hudbu, a mezinárodní korporace kvůli tomu, že ničí svět, ve kterém žijeme. Sám se přitom rozhodl být upřímný. K sobě i fanouškům. Otevřel jim proto svou třináctou komnatu, jež měla zůstat navždy uzamčená. V podstatě jim odevzdal své srdce na dlani a ulevil své duši. To nevyváží žádné peníze na bankovním kontě.