Richard Müller – Hodina medzi psom a vlkom
Richard Müller
Hodina medzi psom a vlkom
UNIVERSAL MUSIC 46:50 POP, ŠANSON
ROMAN JIREŠ (ČTK)
Čekání na Müllerovu vyloženě slabou desku se zase odkládá. Od své první sólovky Neuč vtáka lietať vydával většinou velmi dobrá alba a některá z nich, například Nočná optika nebo ’01, jsou přímo vynikající. K tomu nejlepšímu z dosavadní tvorby slovenského zpěváka a skladatele nyní pasuje i novinka Hodina medzi psom a vlkom, do které Müller svým polovyprávěným zpěvem posluchače vtáhne hned úvodní skladbou Siedme nebo. Právě jeho uhrančivý vokál sjednocuje poměrně pestrou hudební podobu desky, jež nabízí elektroniku (Sviatok trinásteho), šanson (Mária televízia) i veselý popík (Eště ťa nepoznám).
Album pojmenované po magické noční hodině, kdy údajně umělci vytvářejí ta nejlepší díla, rodí se nejvíce dětí, ale taktéž nejvíce lidí umírá, je dílem především Müllera (muzika) a jeho v současné době dvorního textaře a básníka Petera Uličného. Také on odvedl dobrou práci a přispěl k přitažlivosti a uvěřitelnosti celé nahrávky. Uličný Müllera dobře zná, proto hovoří jeho ústy, když na minulé desce 55 vyjádřil ve svém textu jeho obdiv k herečce Julii Roberts a nyní ke kytaristovi Rolling Stones (Za všetko môže Keith Richards) a fotografu Janu Saudkovi (V ateliéry u Jana S.). Parádní okamžik pro posluchače připravil producent Peter Graus, když ke skladbě Zlodeji pamäti přizval Ashleyho Slatera z londýnské kapely Freak Power. Slaterův trombón písni rozhodně dodal další rozměr.
Z celistvého alba se vymyká pouze závěrečný bonus Anomália, jehož autorem je Laco Rychtárik. Skladba vydaná již na jaře jako singl je na rozdíl od zbytku desky velmi depresivní. Naštěstí je v tomto směru jediná, protože jak správně říká Müller, nikdo v našem okolí něco takového nepotřebuje.
Richard Müller
Hodina medzi psom a vlkom
UNIVERSAL MUSIC POP
46:50
MILAN MENČÍK
Když není možnost koncertovat, lze se alespoň věnovat studiovým aktivitám. Své o tom ví i Richard Müller, který se rozhodl složit a nahrát novou řadovou desku. Během pár dní složil na kytaru podepsanou od Patti Smith kompletní album (s výjimkou singlu Anomália, jehož autorem je Laco Rychtárik). Deska je na jednu stranu pestrá. Druhý singl Siedme nebo hudebně navazuje na hit Neuč vtáka lietať, je na ní i rockový úkrok Defekt na duši. Textař Peter Uličný si rád hraje se slovy a názvy písní. Mária Televízia je narážkou na Marii Terezii, Sviatok trinásteho se dá zase přirovnat k pátku třináctého. Za všetko môže Keith Richards zase naráží na fakt, že legendární kytarista Rolling Stones údajně skoncoval s kouřením
Producent Peter Graus měl možnost pracovat s výbornými muzikanty. Sólo na trombon ve skladbě Zlodeji pamätí hraje fantasticky Ashley Slater z Freak Power, basové linky nahrála mladá talentovaná Laura Jašková, ženské sbory i saxofon Michala Žáčka jsou pastvou pro uši. I aranže jednotlivých písní jsou do detailu propracované. Jenže co naplat, ani po několika posleších melodie nezůstávají v hlavě. Nezahryznou se.
Z minulého alba 55 se přitom singly Julia Roberts či Adieu Adele určitě povedly. Tady mě baví akorát úleťárna Eště ťa nepoznám. Müllerův zpěv navíc hlavně v rychlejších skladbách naráží na limity s dechem a u pomalejších písní se díky málo nápaditým melodiím stává spíš vyprávěním. Jaký to rozdíl oproti desce 33, která vyšla nedávno v reedici na 2LP a překypuje silným materiálem. Lámat hůl nad tímto bardem by se však zcela určitě nemuselo vyplatit a bude dobře, když tohle „album pro album“ časem zapadne, jako koronavirová doba.
Hodina medzi psom a vlkom je názvem magického časového období mezi třetí a čtvrtou hodinou ranní, kdy údajně umělci píšou svá nejlepší díla, zemře nejvíc lidí, ale i dojde k narození největšího počtu malých dětí. Třičtvrtěhodinka s novým Richardem Müllerem však tentokrát vznikala asi v jiném časovém období.