Jan Hrubý, Ondřej Fencl, Sean Barry – Kouzlo okamžiku

Jan Hruby Ondrej Fencl Sean Barry kouzlo okamziku

Pokud budou protipandemická opatření znemožňovat živé koncerty i nadále, budou mít podobné nahrávky stále větší hodnotu. Kouzlo okamžiku akustického tria Jan Hrubý, Ondřej Fencl a Sean Barry totiž vzniklo na dvou loňských ještě „ předcovidových“ únorových koncertech v pražské Malostranské besedě a v ostravském Parníku, kde jako host sestavu posílil perkusista Michal Hnátek. Projekt vznikl náhodou. 

Hrubý, Fencl a Barry běžně doprovázejí Vladimíra Mertu, a když jednou nečekaně nemohl na koncert, zahráli bez něj. A ukázalo se, že trio je životaschopné i samostatně. V improvizovaném programu se prolíná žižkovsky drsnější tvorba Fencla s jemnějším přístupem hráče na keltskou harfu Barryho a většinu skladeb drží pohromadě rockové housle Hrubého. Repertoár tvořený irskými baladami, písněmi z repertoáru Fenclovy kapely Hromosvod a ukázkami z působišť Hrubého zjevně baví nejen muzikanty, ale i publikum. Od úvodního Fenclova klavírního Blues na konci léta přes traditionaly Tri martolod, Carrickfergus nebo Scarborough Fair v podání Barryho až po závěrečné Nearer, My God, to Thee z pera otce americké církevní hudby Masona Lowella je to především o radostném muzikantství. 

Lahůdkou pro mnohé posluchače může být Mertův Astrolog ve více než osmiminutové úpravě Fencla s Hrubého houslemi na pokraji klasické hudby. Aktivní Fencl se vedle toho vcelku se ctí popral s již zlidovělými covery, jakými jsou Prokopovo Blues o spolykaných slovech a další z variací na Mišíkovu Variaci na renesanční téma. Nahrávka tria Hrubý, Fencl a Barry nemá ambice sbírat nějaké hudební ceny, ale potlesk slyšitelný ze záznamu si zaslouží. 

 

Jan Hrubý, Ondřej Fencl, Sean Barry

Kouzlo okamžiku

GALÉN 70:26 FOLK ROCK

ROMAN JIREŠ (ČTK)


Ondřej Fencl je hráč na klávesy, kytaru a foukací harmoniku působící ve vlastní kapele Hromosvod, jako kapelník v 5P Luboše Pospíšila, hraje s Oskarem Petrem písničky Marsyas, s Vladimírem Mertou, ve Schodišti i třech osobitých revivalech. A k tomu všechny tyhle party i manažeruje, což je v normálních hudebních časech docela fičák. Angličan Sean Barry je excelentním hráčem na keltskou harfu, ve hře na tento nástroj se stal pětkrát mistrem Velké Británie, ale zalíbilo se mu v Čechách, takže žije a na harfu hraje u nás. A představovat „Paganiniho českého rocku“ Jana Hrubého je zbytečné. Kromě své kapely Kukulín hrál s Vladimírem Mišíkem a dodnes vystupuje s Framus Five Michala Prokopa a mnoha dalšími. 

Tihle tři si přizvali coby hosta ještě perkusionistu Michala Hnátka a pro účel tohoto alba si natočili dva společné loňské koncerty, v pražské Malostranské besedě a v ostravském klubu Parník, kde už vznikla živá deska Luboše Pospíšila. Vzhledem k tomu, že tato nahrávka trvá sedmdesát minut, je na ní zřejmě sestříhán úplně celý koncert, jehož dramaturgie sestává z tvorby a repertoáru zúčastněných muzikantů. 

Největší aplaus posluchačů si pochopitelně vysloužily nejznámější pecky, Blues o spolykaných slovech z repertoáru Michala Prokopa a Variace na renesanční téma proslavená Vladimírem Mišíkem. S oběma si Fencl coby zpěvák poradil více než dobře, u té první sáhl do svého pěveckého rejstříku po chrapláku a písni to sluší. Variace také pěvecky ještě více rozkvetly, akusticky je hraje často i sám Mišík, na albu zní harfa jako piano, i když i na ně stíhá Fencl vedle kytary pár tónů zahrát. Vedle těchto nesmrtelných skladeb se ale v setlistu koncertu vůbec neztratí především Fenclova autorská tvorba, osobité městské blues z repertoáru jeho domovského Hromosvodu. Blues pod Petřínem s úvodní i závěrečnou foukací harmonikou připomene další Mišíkův hit Špejchar Blues, Magnety jsou osobitým textovým milostným vyznáním kombinovaným s pražským místopisem. Vrcholem je odpichovka Na kraji nebe ze stejnojmenné poslední desky Hromosvodu s nádherně vylíčenou atmosférou času, kdy noc přechází v ráno a podzim v zimu, na rozdíl od originálu tady bez baskytary a bicích zní ještě průzračněji. Samostatnou kapitolou je pak „lidovka“ z Fenclovy dílny Urpín tepající pod jakoby folklorní melodií bigbítem s očekáváním, kdy se do toho muzikanti po čechomorovsku opřou. K tomu v závěru dojde, samozřejmě v mezích akustických nástrojů korunovaných sborovým zpěvem. K tomu všemu zazní ještě třeba francouzsky zpívaná Tri Martolod, anglická Carrickfergus, v níž vynikne keltská harfa, vysoký hlas Barryho a tklivý zvuk houslí. Keltská muzika Hrubého je zastoupená orchestrálkou Joe the Quilter, takřka monumentálním se stal Fenclem upravený Mertův osmiminutový Astrolog s Hrubého houslovým sólem a vtipnou citací z Humoresky Antonína Dvořáka. 

Možná mohl v záznamu nechat střihač Vít Beneš více průvodního slova, iluze účasti na koncertu by tak byla dokonalá. I tak jde o nahrávku mapující setkání význačných hudebních osobností s k nim perfektně zvoleným repertoárem. V dnešní době bez živých koncertů tím přináší vzpomínku i naději. Tak snad brzy…

 

Interpret: Hrubý-Fencl-Barry 

Album: Kouzlo okamžiku / Heart of the Moment 

Vydavatelství: Galén

Žánr: BLUES, ROCK

Stopáž: 70:25  

Autor recenze: ZDENĚK HEJDUK

Sponzorováno
banner 1000x250 V3.jpg

Související články