Johan a Michal Sedláček – Ornitologie
Počinů, které jsou ukryté hluboko v útrobách virtuálního světa, se vyrojilo mnoho. Jednou z na první pohled nenápadných nahrávek je album Ornitologie, jež se zrodilo v hlavách ostravského hudebníka Pavla Johančíka, zvaného Johan, a divadelníka a též hudebníka Michala Sedláčka, s přizváním Michala Černého, který obsluhoval syntezátor Moog.
V tom je vlastně celé kouzlo. Deska ve své zásadě nepřekračuje moderní hudební postupy, přesto působí jako zjevení, a to i přesto, že literárně-hudebních počinů máme za poslední dobu také spoustu a fúze heterogenních druhů umění už nejsou žádnou novinkou. Co je však zajímavé a přitažlivé, je koncept, leitmotiv textové stránky alba Ornitologie. Ve skladbách přítomní ptáci vznikli, mimo jiné, užitím veršů autorů Jiřího Ortena, Jana Skácela, Radovana Jursy, Emily Dickinsonové, Ivana Wernische nebo Alexandra Sergejeviče Puškina. V ústech Johančíka pak nabírají fragmenty básní (a to i ve zpívané formě) uklidňující ráz, žádná výrazová agresivita se nekoná, fiktivní let ptáka probíhá plynule a kontinuálně. Užité veršované útržky jsou spíše návnadou, jež funguje, a posluchač má potřebu dozvědět se více při dalších písních.
Harmonicky nejsilněji jsou Na tympán a Kyklop, ve kterém verš „Sto očí na vás obrátím“ působí jako nadčasové zaříkávání a synonymum k současné době, dále Pod nohama zem s příjemným podkresovým kytarovým feelingem nebo Průlet, skladba, jež rovněž těží z kytarové melancholie v kombinaci se syntezátorovou aranží. Celkové vyznění Ornitologie nepůsobí jako rozmar dvou hudebníků a další nahrávka, která je dělaná strojově, aby si mohli umělci odškrtnout svůj splněný sen. Právě její kontext, digitální platforma a téma z alba dělají „srdcařský“ počin, jenž možná neosloví posluchače napříč, a to ani regionální, ale bude tady jako důkaz, že tvořit se pořád dá i s vhledem dovnitř, do věcí a básní, které nikam neuletí.
Název: Ornitologie
Autor: Johan a Michal Sedláček
Vydavatel: Vlastní náklad
Stopáž: 46:35
Gabriela Stašová