Ondřej Hejma – Dáreček
Tak se nám čekání na novou desku Žlutého psa protahuje. Od vydání Stroje času už uplynulo sedm let, a i tam se jednalo o písně z osmdesátých let, které se nikdy neobjevily na hudebním nosiči. A nedočkáme se ani letos, protože zpěvák kapely Ondřej Hejma posledních pět let pracoval na sólovém projektu, jejž si ve formě Dárečku věnoval k únorovým sedmdesátinám.
Album Hejma nahrál s Kateřinou Pelíškovou z kapely Gaia Mesiah, mladým písničkářem Jiřím Trpákem (kytary) a bubeníkem Michaelem Šindelářem. Příznivce hanspaulské klasiky může potěšit, že členové Žlutého psa hrají alespoň v jedné z nejvýraznějších písní, Finanční tíseň, jejímž autorem je Ivan Hlas a která je stále aktuální, přestože ji složil někdy v sedmdesátých letech. Sólové ambice umožnily Hejmovi návrat ke skládání písniček, takže po deseti letech napsal dvě nové. Rockovější Jdou po mě z desky nijak nevyčnívá, ale provokativní Evropanka Blanka s vydařeným videoklipem zaslouženě přitahuje pozornost. Nejen šťouchnutím do „sluníčkářů“ v textu, ale i chytlavou hudbou ve stylu Sametové.
Povedly se oba covery, zejména Dejte mi anděla (Angel from Montgomery), jejž napsal nedávno zesnulý John Prine a vedle dobrého textu Hejmy ho ozdobila vokálem jeho dlouholetá spolupracovnice Pelíšková. Špatné není ani Slepou uličkou, jinak Desolation Row od Boba Dylana. Při poslechu téhle skladby je zajímavé porovnávat, jak s dylanovkami pracuje přímější Hejma oproti třeba zamyšlenějšímu Robertu Křesťanovi.
Hejma, Pelíšková a Trpák se na albu podílejí jak autorsky, tak interpretačně. Kdo zná Pelíškovou jako členku Gaia Mesiah, bude možná překvapený její až popově znějící písní Normání chlápek, Trpák zase přispěl skladbami Bytosti a Rok nula, které připomínají americké mírně psychedelické písničkářství.
Z toho je jasné, že Hejmova sólovka zdaleka není jenom o blues a rocku. Přínosem je hudební režie a aranže Jana Ponocného, v jehož studiu se většina písní natáčela. Myslím, že zejména jeho zásluhou vznikla příjemná a zvukově čistá písničková deska, za kterou se oslavenec rozhodně nemusí stydět.
Ondřej Hejma
Dáreček
WARNER MUSIC
38:19
FOLK ROCK
ROMAN JIREŠ (ČTK)
Devadesátá a nultá léta byla v tuzemském pop rocku hodně ve znamení kapely Žlutý pes. Ta v té době žala úspěchy hity, které měly v názvu jen jedno slovo. Sametová, Náruživá, Modrá, Nezávislá. Frontman Ondřej Hejma si pak zaporotcoval v počátcích SuperStar a v posledních letech už o jeho hudebních aktivitách nebylo tolik slyšet. Aktuální životní jubileum se rozhodl oslavit sólovým albem, i když, co se rozsahu týče, jde spíš o malinko delší EP.
Dal dohromady partu vynikajících muzikantů. Jsou to bubeník Michal Šindelář, Jan Ponocný či Kateřina Pelíšková, jež je členkou Gaia Mesiah a ve zvuku těchto skladeb je velmi důležitá nejen jako kytaristka a autorka písně Normální chlápek, ale i jako zpěvačka, která není jen doprovodná, ale ve své vlastní skladbě hraje její příjemný pěvecký part prim. Šest původních písní doplňují covery skladeb Johna Prinea Dejte mi anděla (Angel from Montgomery) a Boba Dylana Slepou uličkou (Desolation Row). Z domácího katalogu si muzikanti vybrali prastarou Finanční tíseň od Ivana Hlase.
Nechybí indie rock ani folk, Evropanka Blanka je typickou hitovkou, která by se hodila do žlutopsího katalogu. Hejmova domovská kapela zde má i muzikantský obtisk v podobě hostů, kytaristy Petra Roškaňuka nebo basáka Jiřího Plecha Novotného. Vznikla pohodová a příjemná kolekce, jíž by neškodily dvě písničky navíc.
Dáreček
Ondřej Hejma
WARNER MUSIC ROCK, BLUES, FOLK
31:17
MILAN MENČÍK