Rock for People – den třetí
Poslední den letošního ročníku Rock for People byl více než důstojným zakončením hradeckého multižánrového festivalu – v citlivém mixu aktuálních jmen i legend let minulých si musel přijít na své téměř každý.
Jestliže druhý den z domácích kapel okupovaly Staropramen Stage Tři Sestry a Horkýže Slíže, třetí den dostali prostor Jelen a Monkey Business. Prvně jmenovaní si s velkým pódiem (a deštěm) poradili bez větších problémů a klidně se mohou zařadit po bok právě výše zmíněných mezi tradiční české festivalové kapely. Jejich set si užívali i vozíčkáři na vyvýšené plošině v rámci projektu Festival bez zábran.
Na tvrdší kytary došlo hned během následujícího setu – hlavní stage si podmanili u nás nesmírně populární Our Last Night. Ti potěšili povedeným výkonem a čistým hlasových projevem, který bohužel není v rámci žánru úplně pravidlem. Mírnou vadou na kráse pak bylo časté ujišťování publika o tom, že před lepším kapela nikdy nehrála. Ne, že by snad obecenstvo bylo špatné, ale těžko se chce věřit, že by kapela na nejlepší diváky narazila během odpoledního festivalového setu a ne třeba při klubové headline show. Nicméně mladší fanoušky, na které kapela cílí, to potěšilo a třeba i povzbudilo k ještě většímu křepčení.
Tradičně poctivý výkon odevzdali i američtí punkrockeři Anti-Flag. Ti si samozřejmě neodpustili množství politicky angažovaných proslovů mezi písničkami. Ostatně poslední den politikou nešetřil – zejména Brexit byl vděčným tématem, které našlo místo i v setech Saula Williamse a také hlavních hvězd Massive Attack.
Překvapivým „zklamáním“ byl pro mnohé set festivalových jistot Enter Shikari. I když šlo stále o velmi povedený koncert, i anglická čtveřice stárne a na jejich hradeckém vystoupení to bylo poznat. Prostoje mezi skladbami byly delší a někam se vytrácí původní přirozená divokost jejich vystoupení.
Daní za nadupaný úterní lineup byl slot The 1975, který se bohužel kryl hned se dvěma dalšími zajímavými koncerty – Saulem Williamsem v šapitó a Arcane Roots v hangáru. Na jednu stranu je hezké, že má Rock For People tolik zajímavých jmen, že je někdy prostě všechny nestihnete, na druhou stranu – výše zmínění Enter Shikari, kteří jsou v ČR takřka jako doma, se nekryli vůbec s ničím. To samé Tři Sestry o den dříve. Protože jsem byl zvědav na všechny 3 interprety, vyřešil jsem problém trošku nešťastně přebíháním – a jelikož Arcane Roots měli v hangáru dost špatný zvuk a The 1975 mě během krátkého času, který jsem jim věnoval, ničím nezaujali, strávil jsem většinu času u Saula Williamse.
Také během následujícího slotu došlo k nepříjemnému krytí, ale i když koncert Ho99o9 sliboval nevšední a velmi intenzivní zážitek (a dle těch, kteří se ho zúčastnili, ho i dodal), domácí skoropremiéra (předskakování Depeche Mode se tak úplně nepočítá) taneční trojice Chvrches měla přednost. Přestože jejich vystoupení nemají leckdy úplně nejlepší pověst, na Rock For People si přivezli skvělou formu a jakékoli obavy suverénně rozdupali. Jednoduchá, ale efektní světla, čistý a překvapivě hutný zvuk a hlavně setlist plný hitů a spousta energie – po The Qemists připravili i Chvrches hradeckému publiku skvělou párty.
Stejně jako v roce 2008 i letos byli headlinery The Offspring a Massive Attack. A zatímco prvně jmenovaní v obou ročnících dotáhli pod pódium obrovské davy, aby je pak svým ne zrovna povedeným vystoupením zklamali, Massive Attack předvedli uhrančivou show, na kterou se dlouho vzpomínalo / bude dlouho vzpomínat – a to i přesto, že si během devadesátiminutového setu tentokrát dovolili vynechat hity jako Angel nebo Teardrop. Překvapivě to ale koncertu vůbec neublížilo – středobod show byl tentokrát spojen s přítomností hostů Young Fathers. S vítězi Mercury Awards zahráli Massive Attack i aktuální singl – zneklidňující Voodoo In My Blood. Hypnotickou hudbu doprovázely během celého setu skvělé projekce reagující na aktuální dění ve světě – a často i v češtině! Skvělý zvuk je pak u takovéhoto setu takřka samozřejmostí.
Rock for People se i letos povedlo – festival opět získává svou tvář a vypadá to, že po několika krizovějších ročnících nabírá správný směr. Důkazem budiž fakt, že letos poprvé začíná předprodej vstupenek na další ročník už během festivalu.