Tady To Máš – Ryba Květovoň
Interpret: Tady To Máš
Album: Ryba Květovoň
Vydavatelství: Indies
Žánr: WORLD MUSIC, HARD ROCK, JAZZ,
Stopáž: 51:50
Autor recenze: ZDENĚK HEJDUK
Po dvou slovenských básnících Juditě Kaššovicové a Eriku Ondrejíčkovi sáhlo brněnské hudební sdružení kolem muzikanta a producenta Tomáše Kytnara po verších polsko-českého autora Bogdana Trojaka, které už má ve svém repertoáru Lenka Dusilová, Ondřej Ruml nebo Tomáš Kočko. Na rozdíl třeba od Miroslava Palečka, který zhudebnil verše Jaroslava Seiferta s úctou a tak, jak básničku autor stvořil, Kytnar s poezií nakládá volněji. Často si vybere jen jeden řádek verše, jejž ve zpěvu použije několikrát a třeba Půlnoc se swingující sólovou basou a saxofonem mající šest řádků textu mu díky tomu vystačí na více než čtyři minuty. A co je důležité – nenudí!
K tomu pochopitelně přispívá muzika, perfektně hrající kapela a zpěv Tomáše Frgaly a Jany „Džany“ Fujakové. Ve většině skladeb zpívají oba, on drsným hlasem hlavní text, nad nímž se vznáší její něžný, zasněný vokál. Výjimkou je Světlo, náladová pomalá skladba, ve které z drsnosti hlasu ubral i Frgala. Desku rozjíždí zvuk akustického piana v písni Lapání lipana, jenž se vzápětí promění v rockovou jízdu, v níž se oba zpěváci střídají v duetu podpořeném hardrockovými Hammondovými varhany a temnými figurami baskytary. Přes tvrdý nářez v ní kupodivu nehraje kytara. Tento nástroj se objeví jen v temné až hororové skladbě Hostina se zdvojeným zpěvem obou protagonistů. Saxofon a foukací harmonika zase dominují jazzové Čertova políčka, pochopitelně s pianem.
Z jiného hudebního soudku je šraml Milíř s akordeonem, hodně povedenou je pak další pomalá, vláčná Ona a on s táhlým tenorsaxofonem Broňka Šmída a jak puzzle do sebe zapadajícím zpěvem obou vokalistů. Jediným vybočením z básní Bogdana Trojaka je bonusová Pivní meditace Vojtěcha Fatky přirovnávající pěnivý mok k ženám.
Povedený booklet s otištěnými básněmi doplňují daktylogramy a malby Víta Ondráčka. Celkově se tak jedná o poměrně nestandardní počin.