Norský saxofonista Jan Garbarek zahraje v Praze 1. října, hlediště Fora Karlín bude rozděleno na dva sektory

Norský saxofonista Jan Garbarek, který patří k předním osobnostem současného evropského jazzu, vystoupí v pražském Foru Karlín již 1. října 2020. Z března přesunutý koncert je potvrzený včetně účasti všech prvotřídních hudebníků z Garbarkovo skupiny – německého klavíristy a hráče na elektrické klávesové nástroje Rainera Brüninghause, hvězdného indického perkusisty a bubeníka Triloka Gurtu a baskytaristy Yuri Danielse. Dle v tuto chvíli platných hygienických předpisů bude hlediště Fora Karlín rozděleno na dva nezávislé sektory po 500 návštěvnících. Vstupenky jsou stále v prodeji v síti Ticketportal. Koncert pořádá P&J Music.

Jan Garbarek bývá právem označován za jednu ze stylotvorných figur evropského jazzu. Jeho nezaměnitelný, konejšivě melancholický tón se stal málem ochrannou známkou kultovního labelu ECM. Právě Garbarkovy nahrávky před půl stoletím přitáhly mezinárodní pozornost k invenční, dnes tak vlivné skandinávské scéně. Do Prahy se Jan Garbarek vrací více než půl století, byť s totalitou vynucenou pauzou. Poprvé se tu představil jako mladík v roce 1966, když na jejím prvním mezinárodním turné doprovázel zpěvačku Karin Krog. Účinkoval tehdy i na Karinině albu Jazz Moments. Mnohem později, v letech 1997 a 2010, vystoupil v Praze i ve slavném projektu s Hilliard Ensemble, prolínajícím citlivé saxofonové improvizace se středověkou vokální hudbou. V roce 2013 zahrál na Hradě v triu s kontrabasistou Miroslavem Vitoušem a bubeníkem Trilokem Gurtu. Netřeba dodávat, že každá z návštěv vyzněla odlišně a krásně zároveň.

Jan Garbarek se narodil 4. března 1947 v norském Nysenu jako syn někdejšího polského válečného zajatce a dcery norského farmáře. Po učednických 60. letech, kdy mu učarovala divokost free jazzové avantgardy a debutoval jako kapelník albem Til Vigdis (1967), postupně začal budovat skutečně vlastní styl. Lyrický, prostý disonancí, vystavěný na hypnoticky i meditativně působících dlouhých tónech, nevšedních, ale lahodných melodiích a v neposlední řadě na práci s odmlkami a tichem. Po inspiracích pro svoje pojetí jazzu začal Garbarek pátrat nejen v evropské klasické hudbě či lidové muzice Skandinávie, ale také v muzikantských postupech pro nás exotických kultur.

V pořadí třetí saxofonistovo album Afric Pepperbird (1970) vydal tehdy začínající, dnes ikonický label ECM, do jehož „stáje“ patří Garbarek neodmyslitelně dodnes. V Garbarkově bohaté diskografii najdeme i společné nahrávky s mezinárodními ikonami jako Keith Jarrett, Ralph Towner, John McLaughlin či Bill Frisell, nemluvě o významných skandinávských hráčích jako Terje Rypdal nebo Bobo Stenson. Officium (1993), první společná nahrávka s britským vokálním kvartetem Hilliard Ensemble, dodnes patří k umělecky i komerčně nejúspěšnějším položkám katalogu gramofirmy ECM.

Ve Foru Karlín zahraje mistr lyrické hry spolu s Jan Garbarek Group, sestavou prověřenou dlouhými lety intuitivní souhry. Německého klavíristu, hráče na elektrické klávesové nástroje, skladatele a také universitního pedagoga Rainera Brüninghause jsme mohli slyšet už na Garbarkově albu Legend Of The Seven Dreams (1988). Krom toho má Rainer Brüninghaus za sebou spolupráci s Carlou Bley, Garym Burtonem nebo Bobbym McFerrinem.

Hvězdný indický perkusista a bubeník Trilok Gurtu (též John McLaughlin či Barre Phillips) přijal v poslední dekádě roli Garbarkova dvorního koncertního bubeníka. Už dlouho předtím ale hostoval např. na Garbarkově nahrávce Visible World (1996), čímž vlastně saxofonistovi oplatil příspěvek na vlastní desku Living Magic (1990).

Také baskytarista Yuri Daniels, proslulý medově sytými tóny svého nástroje, patří déle než dekádu k neodmyslitelným Garbarkovým sidemanům. Podílel se i na koncertním albu Dresden, zaznamenaném v roce 2007.

https://www.youtube.com/watch?v=vmE8HXbOVWI

Sponzorováno
banner 1000x250 V3.jpg

Související články

DIAGNÓZA: BUBENÍK

Stará pravda říká, že gólmani a levá křídla jsou ve fotbale těmi nejméně vypočitatelnými prvky mužstva. Podobně jsou na tom i hokejoví (a třeba i házenkářští) strážci svatyně. U rockových kapel mají tuto nálepku bubeníci. Na jednu stranu jsou základem každé kapely, protože bez slušného dělmistra nelze hrát dobrou muziku. Na druhou stranu v nich tkví hluboká temná propast, na jejíž…

rockandpop

Aktuální vydání pro registrované ZDARMA – REGISTRACE ZDE

Mám registraci / členství – PŘIHLÁSIT
Výhody členství – Informace ZDE

MILOŠ DOLEŽAL Jr. Lidé můžou zářit prakticky kdykoli, když jsou šťastní v tom, co dělají

Rodák z Vysočiny, který se po vzoru svého otce rozhodl zasvětit život hudbě. Absolvent hry na kontrabas v Kroměříži, ale i dvou semestrů baskytary na prestižní americké hudební škole. Učitel několika oborů na dvou základních uměleckých školách v Jihočeském kraji, jenž dokáže vidět a rozvinout ve svých žácích skrytý potenciál. Talentovaný baskytarista s vybroušeným stylem hry, který si zakládá na morálce, disciplíně…

rockandpop

Aktuální vydání pro registrované ZDARMA – REGISTRACE ZDE

Mám registraci / členství – PŘIHLÁSIT
Výhody členství – Informace ZDE

rockandpop Aktuální vydání pro registrované ZDARMA REGISTRACE
Mám registraci/členství - PŘIHLÁSIT Výhody členství INFO. ZDE