Ondřej Fencl & Hromosvod – Na kraji nebe
Ondřej Fencl & Hromosvod
Na kraji nebe
Galén 42:59
FOLK, ROCK
ROMAN JIREŠ (ČTK)
Když jsem poslouchal debutové album tehdy folkrockového Hromosvodu 17 lízátek, netušil jsem, kam až to jeho frontman Ondřej Fencl dotáhne. Rozhodně by mě nenapadlo, že po šestnácti letech mi do sluchátek bude znít pátá studiová deska, která už vyjde jako jeho sólovka označená Ondřej Fencl a Hromosvod. Na takové vypíchnutí své osobnosti však má skladatel a textař se zkušenostmi z 5P Luboše Pospíšila, nové sestavy Marsyas, Schodiště, tria s Vladimírem Mertou a Janem Hrubým a mnoha dalších vlastních projektů nárok.
Potvrzují to hned úvodní Andělé, jemné „mišíkovské“ ohlédnutí osmatřicetiletého muzikanta, který už „píše menší noty“. Hned první skladba ukazuje snad jediný větší problém tohoto alba, jímž je nepříliš pevný Fenclův zpěv. Ostatně on sám uznává, že je spíš vyprávěč svých dojmů než pěvec. Naopak velmi silný je v textech, které oproti minulosti překvapí melancholickou náladou (Chleba) a zaujmou obraty jako „stýská se mi po minulým století, jak jsme žili věty místo souvětí“ ve skvělé Tady a teď. Koneckonců nedávná Fenclova básnická prvotina Všetečky nepropadla ani u literárně-kritické obce.
Na hudebně pestré desce najdeme country (Na kraji nebe), bigbít (Jaro v plenkách), folkové pohlazení připomínající Dire Straits na nahrávce Love Over Gold (Obláje), zasmušilý klavír (Málokdo zjistí) i česko-slovenský duet se Zuzanou Mikulcovou (Urpín). Naštěstí Fencl i členové jeho skupiny jsou příliš dobří hudebníci na to, aby se jim nahrávka nějak rozpadla pod rukama. Pozornost se při jejím poslechu dá udržet bez problémů. Tam zajímavý zvuk kytary, tu temný klavír nebo arabský motiv… A všude radostné muzikantství.